زمان حضور مسعود پزشکیان در مشهد برای سخنرانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد سخنگوی طالبان: توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است | تشخیص چگونگی نظام حکومت متعلق به افغان‌ها است آغاز انتخابات در ساعت ۸ صبح ۸ تیر | مدت زمان اخذ رأی ۱۰ ساعت است طحان نظیف: رأی مردم حق الناس است | عدد رأی هم برای نظام اهمیت دارد اجلاس وزرای خارجه «مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا» در تهران آغاز به کار کرد تاکید استاندار خراسان رضوی بر رعایت بیانات مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در روز عید غدیر به‌صورت زنده پخش می‌شود مناظره‌های ریاست‌جمهوری امشب (۴ تیر ۱۴۰۳) سه‌ساعته خواهد بود مجوز برگزاری سخنرانی نامزد‌های انتخابات در مشهد صادر شده است | استقرار ۱۹۲۰ شعبه اخذ رای در مشهد + فیلم وزارت خارجه حملات تروریستی در جمهوری داغستان روسیه را محکوم کرد وضعیت سبد رأی نامزد‌های ریاست‌جمهوری چهاردهم چگونه است؟ (۴ تیرماه ۱۴۰۳) + اینفوگرافیک نحوه برگزاری مناظره چهارم تغییر کرد (۴ تیر ۱۴۰۳) اتحادیه اروپا: بحران غزه به نقطه اوج رسیده است توافق ایران و بحرین برای از سرگیری روابط سیاسی یمن: ۲ کشتی را در دریای سرخ و اقیانوس هند هدف قرار دادیم نتانیاهو : مخالف تشکیل کشور مستقل فلسطین هستم خانواده‌های اسیران صهیونیست: بدون سرنگونی دولت نتانیاهو، مبادله اسرا انجام نخواهد گرفت + فیلم حمله موشکی حزب الله به پایگاه نظامی اسرائیل یک کشته و ۶ زخمی برجای گذاشت زاکانی: "یارانه طلایی" جای "یارانه فعلی" را نمی‌گیرد | افزایش یارانه نقدی تا ۴۰ درصد مخبر: خدمات شهید رئیسی قابل خدشه و انکار نیست
سرخط خبرها

۳۴۴ صندوق اخذ رأی به خارج از کشور ارسال شده است | بیشترین صندوق در آمریکاست

  • کد خبر: ۲۳۴۰۰۹
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
۳۴۴ صندوق اخذ رأی به خارج از کشور ارسال شده است | بیشترین صندوق در آمریکاست
مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت ۳۴۴ صندوق رأی به خارج از ایران ارسال شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، «علیرضا محمودی» مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور در کنفرانس خبری گفت: ما ۳۴۴ صندوق اخذ رای در خارج از کشور تا به این لحظه داریم. همکاران من از دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن و دفتر ایران در نیویورک اطلاع دادند که هماهنگی لازم را برای داشتن صندوق‌های سیار در آمریکا را هم انجام دادند و ان‌شاءالله در آن حوزه تعدادی صندوق سیار خواهیم داشت.

او در ادامه گفت: ما در حوزه کشور‌های همسایه هم پیگیر‌های لازم را انجام دادیم. ما در عراق ۶ حوزه اخذ رای و ۲۳ صندوق اخذ رای را داریم. سفیر و کنسول‌های ما در تلاش هستند تا صندوق‌های سیار را در عراق با توجه به ایام اعیاد و زیارتی و اینکه هموطنان زیادی در این کشور حضور دارند، بتوانند صندوق‌های سیار را هم داشته باشند.

محمودی در ادامه تصریح کرد: ما تعداد زیادی درخواست از هموطنان ایرانی مقیم کانادا داشتیم که درخواست داشتند، با توجه به اینکه سفارت ما در کانادا تعطیل است، بتوانیم رأی آنها را هم اخذ کنیم. ملاقاتی با حافظ منافع کانادا در تهران داشتیم و یادداشت رسمی را هم ارسال کردیم و درخواست کردیم که این حق مسلم هموطنان ما را به رسمیت بشناسند و آنها هم بتوانند از این حق طبیعی خود بهره‌مند شوند و در کانادا بتوانیم آرای آنها را داشته باشیم. در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم و موضوع را پیگیری کردیم تا ببینیم این حق شهروندان ایرانی لحاظ شود.

مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور در ادامه گفت: صندوق‌های اخد رای حتما در محل‌های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران اعم از سفارت‌ها و سرکنسولگری‌ها دایر است و در برخی کشور‌ها از جمله عراق آلمان، سوئد، انگلیس و تعدادی از کشور‌ها که اتباع ایران در بخش‌های مختلف حضور دارند، سفارت و سفیر با مقام‌های محل رایزنی کردند و توانستند در محل‌های دیگری مجوز وجود صندوق‌های اخذ رای را کسب کنند و در مکان‌هایی که مجوز صادر شده، ما صندوق اخذ رای خواهیم داشت.

او توضیح داد: مثلا ما در انگلیس بیش از ۱۰ صندوق اخذ رای برای اخذ آرای داریم. در آلمان غیر از چهار نمایندگی برلین، مونیخ، فرانکفورت و هامبورگ، ما در شهر بُن نیز صندوق اخذ رای داریم.

محمودی درباره اخذ رأی از زندانیان ایرانی در دیگر کشور‌ها گفت: موضوع اخذ رای از زنداینان ایرانی متفاوت است. سفیر‌ها و نمایندگان ما برای اخد آرای ایرانیانی که محبوس هستند اقداماتی را انجام دادند. این موضوع به نوع تعامل دولت‌ها و کشور‌ها بستگی دارد و ان‌شاءالله بتوانیم در اغلب کشور‌ها بتوانیم آرای این افراد را اخذ کنیم. چون این درخواست وجود داشته است. در دوره قبل این کار انجام شد و در برخی از کشور‌ها تواسنیتم صندوق سیار را به زندان‌ها انتقال دهیم. این دوره هم همه تلاش خود را به‌کار بستیم. حتی اگر در یک کشور ما تعداد اندکی ایرانی داشتیم، ما این اقدام را پیگیری کردیم که بتواینم صندوق اخذ رای را در آن کشور داشته باشیم.

مقام وزارت خارجه ایران گفت: ما اخیرا با سفیر ایران در ژاپن صحبت می‌کردیم و همکاران ما در تلاش هستند آرای ایرانیانی را در شمال و یا جنوب ژاپن، سکونت دارند هم بتوانند اخذ کنند.

محمودی همچنین گفت در عراق، انتخابات ریاست جمهوری در ۶ حوزه انتخابیه از جمله در اربیل و سلیمانیه با ۲۳ صندوق رای برگزار می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: ایرانیان خارج از کشور با داشتن گذرنامه، شناسنامه و یا کارت ملی معتبر می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

محمودی گفت: بیشترین صندوق رای برای اخذ آرای ایرانیان خارج از کشور در آمریکاست و بیش از ۳۰ صندوق برای این منظور در نظر گرفته شده است.

محمودی با بیان اینکه بلافاصله بعد از پایان رای‌گیری بر اساس قانون انتخابات همکاران ما صندوق آرا را باز می‌کنند و نتایج را صورت جلسه و به مرکز مخابره می‌کنند و وزارت خارجه نیز نتایج را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهد، در در پاسخ به سوالی در مورد تامین امنیت برای رای دهندگان در خارج از کشور با توجه به برخی از مسائل حاشیه‌ای که در سال‌های اخیر در این ارتباط شاهد آن بوده‌ایم، گفت: ما در وزارت خارجه با سفرا و کاردار‌ها خارجی مقیم دیدار کرده‌ایم و از آنها خواستیم که بر اساس قوانین و مقررات و رویه‌های موجود امنیت لازم را برای دهندگان ایرانی در حوزه‌های انتخابیه تامین کنند تا شهروندان ایرانی بتوانند از حق خود برای مشارکت در انتخابات استفاده کنند.

او گفت: این سفرا، کاردار‌ها و مقامات کنسولی آنها، یادداشت‌هایی را به کشور‌های خود ارسال کرده‌اند و فکر می‌کنیم که بدون مشکل خاصی این موضوع را به پیش ببریم و اگر مواردی لازم شد سفرا پیگیری می‌کنند که امنیت رای دهندگان تامین شود.

محمودی با بیان اینکه تعرفه‌های لازم برای شرکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات پیش‌بینی شده است و ما حتی تعرفه مازاد نیز از وزارت کشور دریافت کرده‌ایم و به نمایندگی‌ها ارسال کرده‌ایم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->